"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> یک سیاره کوتوله
مطالب علمی و فراماسونری
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:یک سیاره کوتوله,نجوم, :: 16:50 :: نويسنده : امید مسگرها

(اريس )الهه جنگ در يونان و معادل ايراني آن ايندره يا «اريس ۱۳۶۱۹۹» كه پيش تر با نام «۲۰۰۳ يو بي ۳۱۳» خوانده مي‌شد، يك سياره كوتوله است كه در ۵ ژانويه ۲۰۰۵ توسط ستاره‌شناسان مشاهد شد و در ۲۹ ژوئيه همان سال خبر كشف آن انتشار يافت.

اين كشف سر و صداي زيادي در مجامع علمي برپا كرد. اريس (۲۰۰۳يو بي۳۱۳) از پلوتون بزرگ‌تر بود و به همين دليل، يابندگان بر سيارهبودن اين سيارك پافشاري مي‌كردند. جرم سياره هم ۲۷٪ بيشتر از پلوتون ارزيابي شد. سرانجام راي‌گيري در مورد سياره‌بودن خود پلوتون انجام شد؛ پلوتون را از فهرست سياره‌ها كنار گذاشتند و رده تازه‌اي به نام سياره كوتوله پديد آمد.

        گروه يابنده سياره كوتوله پس از يافت اريس كار را با بيناب‌نمايي ادامه دادند و با آشكارسازي نور فروسرخ در ۲۵ ژانويه ۲۰۰۵، يخ و متان را در آن شناسايي كردند كه نشان‌دهنده همانندي آن با پلوتون بود.

به خاطر مدار اريس دماي آن ميان (۲۴۳- تا ۲۱۷-) درجه سلسيوس است. سطح اريس از پوسته بسيار نازكي از متان كه منشا آن احتمالاً از درونش است احاطه گرديده. ولي در مورد پلوتون احتمالاً تحت دگرگوني‌هاي شيميايي و پرتوهاي خورشيدي، متان سطح كمي به رنگ قرمز گرويده و نمايي اخرايي رنگ به وجود آورده‌است. اما متان سطح اريس بشتر به زرد تمايل دارد و علت اين موضوع فاصله بيشترش از خورشيد است .



   
آب عنصري ضروري براي زيست‌پذيري و شكل‌گيري حيات است. شناسايي اين عنصر در سياره‌هايي بيرون از منظومه‌ي شمسي اولويتي مهم براي پژوهشگران به‌شمار مي‌آيد. پژوهش اخير به‌بررسي اين‌ موضوع مي‌پردازد كه آيا تلألو نور يك سياره مي‌تواند نشان از  اقيانوس‌هاي سطحي در برون سيارات باشد يا خير؟
به باور پژوهشگران اقيانوس‌هاي سطحي در برون سياره‌ها، روي بازتاب ظاهري نور ستاره‌شان اثر مي‌گذارد، به اين اثر نيروي بازتابش مي‌گويند. چنين افزايشي در نيروي بازتابش، بايد در حالت هلالي سياره ديده شود.
در اين مدل نيازي به ديدن سطح كامل سياره (مشابه ماه كامل از نقطه نظر ما) نيست، بلكه بازتاب نور ستاره‌ي ميزبان در حالت كوژ يا تحدب سياره (مانند حالتي بين تربيع و ماه كامل) هم تشخيص‌پذير است. حتي اين امكان وجود دارد كه يك برون سياره را فقط با نگاه به هلال باريك آن، يعني زماني كه بخش اندكي از نور نقره‌اي را بازتاب مي‌كند مشاهده كرد.

  

سه شنبه 5 دی 1391برچسب:زیست,نجوم,مریخ,آب,یخ زده, :: 16:30 :: نويسنده : امید مسگرها


يخ‌هاي قطبي مريخ مي‌تواند زمين را از آب بپوشاند!
دانشمندان مي‌گويند كه ذخاير يخ در قطب جنوب مريخ آنقدر عظيم است كه مي‌- تواند كل سطح اين سياره را در اقيانوسي به عمق ‪ ۱۱متر فرو برد. به گزارش روز دوشنبه شبكه خبري بي‌بي‌سي،كاوشگر اروپايي "مارس اكسپرس" كه در مداري حول سياره مي‌گردد با استفاده از ابزارهاي راداري ضخامت رسوبات لايه لايه قطب جنوب مريخ را محاسبه كرده است. تحليل داده‌هاي اين رادار موسوم به "مارسيس" نشان مي‌دهد كه رسوبات قطبي، تقريبا به طور خالص متشكل از يخ آب است. دانشمندان در دهه ‪ ۱۹۷۰پي بردند كه نواحي قطب شمال و جنوب سياره سرخ پوشيده از رسوبات ضخيم و لايه لايه است. امروزه بخش اعظم آبي كه دانشمندان بوجود آن در مريخ پي برده‌اند، در رسوبات لايه لايه قطبي قرار دارد، هرچند به نظر مي‌رسد برخي ديگر از نواحي سياره درگذشته، به شدت خيس و مرطوب بوده است. وسعت رسوبات فقط در قطب جنوب مريخ به پهناي ايالت تگزاس آمريكا است. رادار فضاپيماي "مارس اكسپرس" با ساطع كردن امواجي، متوجه شد كه تقريبا ‪ ۹۰درصد اين رسوبات در قطب جنوب، آب منجمد و باقي خاك و غبار است.

 

بهتر است مطالب مورد نظر را از این قسمت انتخاب کنید که منظم است و تمام مطالب را شامل میشود

در قسمت موضوعات(سمت راست وبلاگ) مطالب مرتب هستند اما کامل نیستند و در قسمت صفحه اصلی هم به صورت در هم وجود دارد

علوم تجربی

جنگ نرم

 

ریاضی

دیگر

ادبیات

فراماسونری

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد


ورود اعضا:
script language="javascript" type="text/javascript" src="http://mehrdaddesign.com/data/advertisment/jquery.js">